lördag 22 februari 2014

Vad är det med spädbarnsmammor och alkohol?

Jag följer en del bloggar. Ganska många faktiskt. Det är spridda åldrar. Både de som är bra mycket yngre än mig och äldre än mig.

Idag måste jag diskutera denna, enligt mig, idioti, kring spädbarnsmammors intresse för att dricka alkohol. Det gäller likväl gravida som nyförlösta mammor.

Hur kan det vara så stort intresse, sug, letandes-efter-senaste-forskningen-om-vad-som-rekommenderas-just-idag kring alkoholintag?...NÄR MAN ÄR GRAVID ELLER AMMAR!!!!!

Varför läggs det ner så mycket tid på att hitta "godkännande" till att få "ta sig ett glas" när du bär på det STÖRSTA ansvaret för en annan människa?

Utifrån ett helt liv är den tiden man bär på ett barn så microliten. Jag läste någonstans att vi kvinnor (i snitt) ammar våra bebisar ca 6 månader. 

Ofta har det gått en tid av graviditeten när man upptäcker att man är gravid. Så det blir inte riktigt 9 mån man behöver räkna (bort) av själva graviditeten. Sen 6mån amning på det. Om vi säger att det är 14mån, 1år och 2mån utan alkohol som skulle krävas - av ett helt liv. 

Detta ska alltså vara en omöjlighet? 

Det ska vara så svårt att det kräver timmars googlande, efterforskningar och rådgörande med MVC/BVC. Allt för att få fram vad du MAX kan hälla i dig i alkoholväg för att "vara säker" på att det inte överförs till fostret/modersmjölken. 

För mig är det ofattbart. Ofattbart.
Det upprör och irriterar.

Jag har varit gravid två gånger och råden vad det gäller både mat- och dryckintag har skilt sig mellan de två graviditeterna. Och då är det bara 2,5 år mellan mina barn. 

Men intresset för alkohol efter att stickan visat plus kunde inte bli mindre. Eller tanken på att hälla upp ett glas rött - med min 7 dagars gamla bebis i famnen - bara för att rönen säger att det är OK med 1-2 glas. 

Obegripligt.

Och egentligen hänger jag inte upp mig så mycket på vad MVC/BVC säger och rekommenderar. Det jag tycker är mest konstigt är att man VILL!!! Att intresset finns. Att man tycker alkohol och gravidmagar/spädbarn låter som en bra kombination?

Nej, jag är inte påläst. Jag har ingen större fakta med mig i bakfickan. Efterforskningarna är inte särskilt stora heller. Det här kommer bara från mig som mamma.

Så snälla, du som vet mer, tycker annorlunda eller kan förklara svårigheten att vara utan alkohol i 14 mån. Berätta! Jag är inte omöjlig men har svårt att se mig ändra åsikt. Dock är intresset för någon form av förklaring väldigt stor.

/Mama, är en vinälskare - men inte som gravid och ammande. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar