måndag 28 februari 2011

Måste få tipsa...

....om ett mycket gott och bra bröd som passa lika bra för stora som små!

Jag rör ihop degen på kvällen och gräddar den till frukost dagen därpå! Mer färsk än så blir svårt att få.
Det är ur min kära barnmats- författarinnas bok receptet kommer och detta är bara ett av alla trevliga recept som finns:

1 pkt jäst
6 dl ljummet vatten
1 tsk salt
3 msk mörk sirap
9 dl siktat dinkelmjöl
1 dl boveteflingor
2 dl havregryn
1 dl grovt rågmjöl
2 msk linfrön
2 tsk kumminfrön
2 tsk fänkålsfrön

Gör så här:

På Kvällen
1. Smula jästen i en bunke och slå över det ljumna vattnet. När jästen lösts upp tillsätt sirap och salt.
2. Mortla spiskummin- och fänkålsfröna och tillsätt det.
3. Blanda i resten av ingredienserna och blanda om ordentligt.
4. Smörj en muffinplåt med lite rapsolja.
5. Klicka upp degen i muffinsplåten och ställ den i kylskåpet över natten.

Nästa Morgon
1. Värm ugnen till 200grader och ställ in plåten i mitten av ugnen.
2. Grädda i ca 15-20 min tiills brödet börjar bli gyllenbrunt!

Smaklig spis! :)

Min lilla Liten äter brödet med hela ansiktet så jag tar det som ett gott betyg...och gärna med lite hemmagjord färskost på (det receptet kan jag lämna ut en annan gång om intresse finns)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar