onsdag 13 november 2013

Mina tankar går till de drabbade i Filippinerna...

Det är så fruktansvärt det som hänt i Filippinerna. Det skär i mig varje nyhetssändning jag ser. Alla människors kamp för överlevnad. De föräldralösa små barnen som bara gråter. Bråk och tumult när mat och vatten kommer. De vet inte om det är det sista de får. Hur ska de veta.

Jag såg en kvinna som grät. Skrek. Hon ville inte att människor (läs: mediafolk) skulle komma dit och bara titta på dem. Filma dem. "Hjälp oss istället för att titta på oss".

Jäkla media, säger jag bara. De kommer minsann fram och tar sig in överallt.
Men hjälp och sjukvård ska allt dröja. Konstigt hur det fungerar.

Idag när jag hade varit och tränat såg jag på klockan att barnen inte skulle hinna äta det jag hade tänkt (rostade rotsaker och grillat kött) Sprang in på affären och plockade snabbt ihop en middag till de små. När jag närmade mig ytterdörrarna på mataffären slog det mig vad lätt jag har det. Att det faktiskt inte är klokt att jag/vi ska kunna välja på maträtter till höger och vänster och andra ska inte få någon mat alls. 

En tant från Röda Korset stod vid utgångarna och jag fick upp en 100 lapp som jag med tårar i ögonen kämpade ner i hennes redan fyllda bössa. Hon tackade - tackade så hemskt mycket. Jag bad henne att inte tacka. Jag ser det som en självklarhet att kunna bidra. Vi bidrar i varje bössa vi ser. 

För visst bidrar vi väl allihop???

Här kommer olika insamlingar som görs till hjälp för de drabbade. Skänk en slant du med. Det har vi alla råd med.

För att bidra till Röda korsets insamling till stöd för den katastrofdrabbade befolkningen kan du sms:a AKUT FILIPPINERNA till nummer 72 900 och skänka 50 kronor. Det går även att använda Plusgiro 900 800-4 eller Bankgiro 900-8004 och märka talongen FILIPPINERNA. Mer information finns påredcross.se.


För att bidra till Läkare utan Gränsersinsamling till stöd för den katastrofdrabbade befolkningen kan du sms:a LIV 100 till nummer 72 970 och skänka 100 kronor. Det går även att använda Plusgiro 900603-2 eller Bankgiro 900-6032. Märk talongen "akutinsatser – Filippinerna". Mer information finns på lakareutangranser.se.


För att bidra till Rädda Barnens insamling till stöd för den katastrofdrabbade befolkningen kan du sms:a KATASTROF100 till nummer 72 950 och skänka 100 kronor. Det går även att använda Plusgiro 902 003-3 och märka talongen KATASTROF. Mer information finns på raddabarnen.se.


För att bidra till SOS Barnbyars insamling till stöd för den katastrofdrabbade befolkningen kan du sms:a SOS100 till nummer 72 930 och skänka 100 kronor. Det går även att skänka pengar via ett elektroniskt formulär på organisationens hemsida. Mer information finns på sos-barnbyar.se.


För att bidra till UNICEF:s insamling till stöd för den katastrofdrabbade befolkningen kan du sms:a LIV till nummer 72 900 och skänka 100 kronor. Det går även att skänka pengar via Plusgiro 90 20 01-7 eller Bankgiro 902-0017. Märk talongen "tyfon". Mer information finns på unicef.se.


För att bidra till PLAN:s insamling till stöd för den katastrofdrabbade befolkningen kan du sms:a KATASTROF till nummer 72 910 och skänka 100 kronor. Det går även att skänka pengar via Plusgiro 90 07 31-1. Märk talongen "KATASTROF". Mer information finns på plansverige.org.


/Mama, önskar det fanns mer hon kunde göra - på plats. Ta hand om några barn. Bygga hus och röja bråte. Men hon gör vad hon kan. 


Tillägg: tänk också på att ni kan skänka kläder. Det brukar de flesta ha liggandes hemma i alldeles för stor utsträckning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar