måndag 25 februari 2013

Det är inte ok att ta på mina barn

Ännu en återkommande situation som inte är ok, inträffade idag. Och jag blir så sne.

Jag skrev om det här när jag var gravid också. Men då handlade det om andras frihet att klappa/stryka på min mage??? Bara för att man har en bebis i magen så betyder inte det att det är fritt fram att stryka på dennes mage. Det är inget mer bekvämt då än om någon skulle stryka på min mage idag - utan bebis.
Och det vore väl fan om något skulle komma fram och göra det idag!! Det får knappt min man göra ;)

Men nu handlar det om mina barn. Främmande människor som tar på mina barn.

Jag och Lillebror var och lunchade med min mamma på stan idag. Vid bordet bredvid satt ett medelålders par. När de skulle gå stannade de vid vårt bord, småpratade om något med min mamma, talade om att de nyss fått sitt första barnbarn och sen anslutandes det med att mannen i sällskapet strök Lillebror över kinden med baksidan av sin hand.

STOPP!!!

Nej det är inte ok! Det är inte ok bara för att Lillebror är en bebis att vem som helst får ha kroppskontakt med honom. Jag har ingen som helst aning var den där gubben haft sina händer innan. Dessutom tycker jag att jag lär mina barn en distanslöshet till vad som är ok från främmande människor. Och det vill jag självklart INTE lära dem. För inte skulle jag vilja att en främmande människa kom fram till mig och kladdade i mitt ansikte.

Jag kan bara gå till mig själv och hur jag gör mot andra. Jag skulle aldrig ta på ett barn som satt vid bordet jämte mitt på ett café. ALDRIG. Varför skulle jag? Är man så barnkär så finns mängder av sätt att "gulla" UTAN att kladda.

Skärpning där ute. Kladda på andras barn och gravidmagar gör man om man känner varandra - och kom ihåg att det är aldrig fel att "kolla av" med mamman innan klappen/strykningen genomförs...TROTS att man känner varandra.

/Mama, försöker att inte bli förvånad

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar