fredag 20 september 2013

Varför är det så MYSIGT att äta på kvällen - framför TV:n???

Jag håller på att rannsaka mig själv tillsammans med tränare och kostrådgivare på Mammafitness. Vi pratar just nu om vad som är/var min svaghet vad gäller kosten. När sätter mina dåliga vanor in. Alltså NÄR förbrukas kost på sämst tid. Och utan tvekan kunde jag svara: på kvällen, framför TV:n!

Och varför ska det vara så kan man undra. Men tydligen var jag inte ENSAM om att ha denna tidpunkt som riskzon. Det var den vanligaste. Härligt att höratill vanligheten på någon punkt :)

Att vara med i Mammafitness har verkligen lärt mig mycket. Och lär mig mycket. Det är inte bara kost och träning - så klart. Utan man jobbar mycket med att bryta dåliga mönster och att lära sig tänka på ett annat sätt än vad man tidigare gjort. För...ska man i alla fall falla tillbaka till tidigare mönster när man nått målet finns inte en chans att hålla vikten. Man har ju inte plussat på vågen för grannen käkar och tränar på fel sätt. Nej, den dåliga karaktären får man banne mig tugga i sig själv. Bara att se sanningen och sluta ljuga för sig själv.

Jag har tidigare tränat som en idiot. Kämpat, svettats, gråtit och inte fattat vad jag gjort för fel. Precis som om att träningen hade NÅGOT med det hela att göra. NEJ. Kost, kost, kost. Du kan träna dygnet runt om du vill. Men går du sen hem och käkar fel är det lönlöst ändå. Självplågeri.

Det är inte så att jag ätit pizza, hamburgare och godis. Jag har TROTT jag ätit bra. Normala portioner. Mycket grönskar. Mager mat. Först och främst har jag ätit FÖR LITE! - Svårt att tro. Och sen har jag ätit PÅ FEL TIDER. Och FEL SAMMANSÄTTNING.
Herregud!
Vilken resa jag gjort (när jag tänker tillbaka på vad jag inte visste i april när detta drog igång) och vilken resa jag fortfarande gör. Jag är långt ifrån klar. Och jag är långt ifrån så pass kunnig så jag kan släppa sargkanten. Men jag är så pass med i matchen att jag kan säga att jag gör mitt livs förändring!

/Mama, kan också med glädje meddela att; Imorgon kommer min man hem <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar