fredag 28 oktober 2011

Vilken dag!

Ja, jag vet inte var jag ska börja. Det mesta är upp-och-ner. Det har varit det en tid och det kommer antagligen att vara det ett tag till.
Dagen började i alla fall i kaos. Kanske inte så farligt som det låter men jag fick den hjälp jag behövde sen var det lugnt. Nu är det lugnt! :)

Ligger som en strandad val i soffan efter att nattat Liten. Mannen är ute på uppdrag och jag inväntar honom innan jag klipper igen mina blå.
Halva köket är fullt av godis då jag förberett mig för alla "bus eller godis" gäster som kanske dyker upp. Men plötsligt blir jag osäker på när dagen D firas här i Sverige. I USA och Storbritanien firar de den 31 oktober i alla fall. Men här verkar alla tycka olika. Hur som helst. Gott luktar det i huset :)

Ett minne är när jag och min man var hemma vår första Halloween. Vi brukade alltid vara borta på ett eller annat sätt men just det här året var vi hemma. Och det är faktiskt inte så länge sedan. Vi bodde i lägenhet. Planlösningen var sån att man kom in direkt i köket när man kom utifrån. Det fanns alltså ingen direkt hall. Vad som fanns var ett ganska stort fönster i köket. Och utanför fönstret gick en loftgång som ledde ut på gården. Man var alltså tvungen att gå förbi vårt fönster (och se in i vårt kök) när man bara skulle passera. Det var sen eftermiddag/kväll, jag stod och lagade middag när det ringde på dörrklockan. Snabbt vände jag mig om och såg ett gäng spöken, häxor och vampyrer. I panik kastade jag mig på golvet och likt en krypskytt (obs. jag var höggravid också) hasade jag mig mot vardagsrummet och väste åt min man;

- "HELVETE! Det är ju Halloween och vi har inget godis. Hela loftgången är full av djävulskap som kommer trakassera oss resten av kvällen". 


Fegisar som vi var kröp vi upp i soffan och inväntade att ringklockans hysteriska klinga skulle upphöra. Jag kunde inte slappna av resten av kvällen i rädsla för att få torka ruttna ägg och tomater på vår ytterdörr ;)
Inget hände dock.
Men sen dess har vi ALLTID godis hemma dessa högtider för att inte göra de små krabaterna ledsna...och mig själv till ett nervvrak.

/Mamaträning, planerar att gå på höstmarknad imorgon. Måste ju infinna sig på det lilla som händer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar