söndag 12 februari 2012

Maginfluensa & tillfriskning.

Sjukstugan börjar sakta men säkert vakna till liv. Maginfluensa med hög feber och fruktansvärda kräkningar har vi fått utstå. Fy fasen säger jag. Det finns mycket jag hellre skulle föredra i sjukdomsväg innan jag väljer magsjuka. Ett fruktansvärt tillstånd.

Så åter igen (för vilken gång i ordningen vet jag inte längre) sitter den förbannade lappen uppe på förskolans anslagstavla om den vedervärdiga magsjukan. Jag blir TOKIG på icke-ansvarstagande-föräldrar som lämnar sina barn på dagis för tidigt. 48h-timmars regeln - hur svår kan den vara att hålla??? Absolut så kan det ta om ändå och man kan ha otur men inbilla mig inte att det hör till mer än hälften som sköter sig. Aldrig! Lapphelvetet på dagis åker upp och ner i tid och otid.

Det borde vara olagligt! Ja, det tycker jag. Det borde införas en lag om att ALLA BARN SKA HA RÄTTEN ATT FÅ VARA HEMMA TILLS DE ÄR HELT FRISKA. Nej, istället ska päronen (läs nötterna) uppfylla hushållets behov av inkomst (läs utgifter), karriärdrömmar, VIKTIGA möten...eller hitta på vad ni vill. Jag köper inte något av argumenten. Det finns inga ursäkter. Vi svälter inte i Sverige. Vi blir inte utan pengar. Vi klarar att köpa mat för dagen och betala våra räkningar med vår VAB-inkomst. Och gör man det INTE - då är det fan-i-mig dax att se över sina utgifter, boendesituation, nöjesutgifter, avbetalningar eller vad det nu kan vara...för lösningen kan inte vara att barnen ska behöva gå tillbaka till förskolan svaga och utmattade efter sjukdom.

Det är ett krav, tycker jag, att alla ska ha med i sin beräkning att man ska klara av vissa perioder i sitt liv på en VAB-inkomst, 80% av grundlönen, arbetslöshetsersättning eller vad det nu kan vara. För den situationen kan man hamna i när som helst. Och ska man då planera att leva på gränsen till vad man har råd med är man helt fel ute. Rökt!

Men det är MIN åsikt.

Nu ska ingen tro att vi sitter här och LÄTT stannar hemma från jobbet och med ett leende på läpparna öppnar våra lönespecifikationer efter en sån här månad. NEJ! Men vi PLANERAR efter att det kan hända!!!! Sen, som hos så många andra, får den som harvar in minst av oss stanna hemma. Enkel matte. Och i vår situation ser det olika ut beroende på hur mannens arbetstider ser ut. Vissa dagar får jag in mer än vad han skulle får och vise versa.

Nu har jag fått ur mig det. Det är min åsikt och jag står bakom den till 100%.

Så till alla er som är irriterade över det här inlägget och inte tycker jag "fattar någonting" om vilka krav som samhället ställer på människan...

...idag ska vi bränna pengar - sparade pengar, planerad inkomst sen innan ;o)
Jepp, så är det. Och vet ni vad...det är ett sånt onödigt inköp som DVD:er till bilen...2 STYCKEN dessutom!!!!

(Jag retas så det skriker och jag skrattar så jag tjuter)

Men det är faktiskt så. Vi ska ut på långkörning framöver och vi kanske kommer en bit på vägen om Liten har något att göra än att skrika om att vilja gå ut :)
Vi får se om vi kommer iväg. Vi har en hel del att stå i inför kommande vecka.
Det återstår att se!

/Mamaträning, ser fram emot frukost nu. En lång sådan (i min fantasi)...tyvärr går den undan i en rungande fart. Vilken 2-åring avnjuter en lång frukost liksom...inte min i alla fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar