måndag 22 september 2014

Ingen ansiktsbehandling och "egentid"

Hua! Tyvärr blev det ingen ansiktsbehandling idag. Jag som sett fram emot det så mycket. Men med facit i hand så spelar det ingen roll. 

Hudterapeuten ringde mig en timma innan jag skulle vara där och ställde in. Hon har varit med om något fruktansvärt och jag är mållös. 
Jag trodde jag var härdad gällande människor beteenden och handlingar men där gick jag bet. 
Denna hudterapeut som jag aldrig träffat grät i telefonen men ville absolut boka in en ny tid. Jag föreslog att vi kunde vänta med det men hon insisterade. 
Vi bokade in en ny tid. Jag tröstade. Beklagade. Och kände mig som den mest tafatta och oproffsigaste människan som vandrar på denna jord. Men det hade vi säkert alla känt.
Så fruktansvärt och jag blir galen ända ut i fingerspetsarna.

Vidare kan jag nämna lite mer gällande "egentid" som jag skrev om tidigare, då det var en del kommentarer kring det.

Jag blir frustrerad många gånger gällande den tid som läggs ner på analyseringar på - ingenting. På dumheter. På oväsentliga saker som var och en borde få avgöra själva. Att lägga sig i. I detta faller "egentid"!!!

Vad är det som retar folk med att man använder ordet egentid? Jag fattar det inte.

Jag kom över en artikel i en tidning gällande, en skribenten som sågade ordet "egentid". Vad är problemet? 

När jag läste artikeln visade det sig att hennes tolkning av det hela inte ALLS stämmer överens med min eller min mans (eller mina vänners) Att ett sånt litet ord kan reta så mycket. Herregud!

Hennes vinkling på det förknippar man "egentid" med: "ytterligare en stress i vardagen", "viljan av att vara ifrån sin familj", "kravet utifrån ett samhällsperspektiv" och "egoism". Har aldrig hört nåt så dumt.

För att jag kallar tiden då jag får gå till frisören, hudterapeuten, mataffären, toaletten, gymmet eller träffa en väninna för - "egentid" - så är jag ond, oansvarig eller ointresserad av att vara med min familj/mina barn?
Så dumt. Så DUMT! 

Om jag tycker det är skönt att få göra saker själv så betyder ju inte det att jag önskar bort min familj. Det är ett ORD - ett samlingsord! 

Jag är övertygad om att de flesta egentligen vet vad det innebär. MEN det är en anledning att skapa debatt och diskussion. Så tröttsamt! Skaffa en hobby!!!

Så för att tydliggöra vad JAG menar när jag använder ordet "egentid" i min blogg så menas INTE det att jag inte tycker om min livssituation, mitt äktenskap eller mina barn. 

Lika väl som JAG behöver egentid så är det jätteviktigt att få ge min man egentid.
Låta honom hänga med polarna en kväll, en weekend i Danmark, träna, sovmorgon eller spela fotboll. 

Inte sitter jag då hemma och tycker han sviker oss, visar oss ointresse eller inte hjälper till. 

Herregud!

Ger man inte varandra tid - hur ska man då kunna leva ett liv tillsammans!? För mig är det orimligt. Man är ju mer än en förälder. Man är en vän, en kollega, en person med behov och intressen. Ska man kapa det för varandra - DÅ skulle jag däremot bli stressad.

Så från och med nu så hoppas jag ni alla ska veta att när jag njuter av egentid så handlar inte det om att jag är en dålig mamma, fru eller vän. Tvärrtom. Det handlar om att jag blir en BÄTTRE mamma, fru och vän! Jag tankar energi! Det borde alla få prova på - utan dåligt samvete.

Prova vettja!!!

/Mama, ska nu ha egentid med mannen - film och slapp i soffan - inget farligt. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar