lördag 22 december 2012

Klär jag min son i rosa?

Jag är ju bara tvungen att lägga mig i och göra min röst hörd. Ser att den här "genusfrågan" cirkulerar just nu. Jag blir väldigt förvånad över allt engagemang i, för mig, självklara frågor men också helt utanför mitt tänk. Jag tänker inte ens så här.

Vad säger ni?

Klär ni er son i rosa?

Mitt fråga är. Varför ska jag klä min son i rosa?

Ska jag klä honom i klänning och kjol också och kalla honom hen?? Varför får inte flickor vara flickor och pojkar vara pojkar?

Vi är olika. Vi FÖDS olika. Det finns gener. Det finns manligt och kvinnligt. Varför vill vi så gärna klä våra pojkar i rosa? Eller snarare...vem sitter hemma på sin kammare och undrar vad andra tar för ställning i den frågan??? Själv har jag inte ens tänkt tanken. Fattar inte poängen.

Är det då meningen att jag inte ska lära mina barn det jag själv tror är rätt och fel? Jag trodde det var uppfostran. Men om man ska agera opartiskt så ska jag lämna alla valmöjligheter öppna med rädsla för att "styra mina barn för mycket åt det manliga/kvinnliga"???

Alla skriverier om färgernas upplägg i leksakskatalogen, bilar eller dockor, rosa eller blått. Jag är övertygad om att barnen blir inte mer eller mindre manlig/kvinnlig som vuxen vare sig du klär dem i blått eller rosa. Och det är inte mitt problem heller. De får väl välja själva när de blir stora. Däremot tror jag att jag kommer bli ifrågasatt av min son i vuxen ålder varför jag klädde honom i klänning hela hans uppväxt. Bara för...ATT DET ÄR SÅ DET ÄR! Manligt och kvinnligt. Punkt.

Sen vill jag inte dra allt över en kam heller. Det här med rosa. Det finns många olika rosa. Men när jag ser frågans formulering ser jag något sött, gulligt lulllull framför mig (ni vet, frågan är gjord i tolkningsskrift - alla tolkar den olika) vissa rosa skulle jag säkert kunna klä min son i medan andra inte.

Hur tänker ni? Spännande att veta (kanske)

/Mama, klär Lillebror i marinblått idag ;)

1 kommentar:

  1. Tycker precis som du att man inte ska tvinga på barn något "bara för att" Vill Melvin leka med en docka så får han göra det... vill han ha lika nagellack som mamma så självklart får han det... men jag skulle väl aldrig i min vildaste fantasi säga " kom nu Melvin, nu ska vi måla naglarna rosa för att vi ska vara jämställda här hemma" Tycker det är rena tramserierna med allt jävla "henande" och att alla barn är lika. Pojkar är pojkar och flickor är flickor, punkt!!!!! Kram och go jul på er förresten!!!!

    SvaraRadera