söndag 17 april 2011

Mysteriet kan snart vara löst ;)

När vår BVC sköterska sa att när det var dags att ge Liten mjölk så var det lättmjölk man rekommenderar. Det har väckt en hel del tankar hos mig då jag ALLTID hört att det är standardmjölk man ger sina barn. Jag litade inte riktigt på det. Nu pratade jag med några mammor om det i helgen och de ställde sig också frågande till det och jag började tro att jag missuppfattat alltsammans.

I morse var det en dietist med på Nyhetsmorgon som skulle svara på frågor från tittarna. Man fick fråga vad man ville och jag tog tillfället i akt och ställde min fråga - och fick svar! Så nu vet jag svaret!

Det är alltså D-vitamin i lättmjölk och mellanmjölk och mindre mättat fett. Rekommendationerna kommer från Livsmedelsverket. Och det är alltså inte mer socker i lättmjölk - vilket jag trott.

Men fortfarande ställer jag mig frågande till vilken mjölk jag ska ge Liten. Mellanmjölk kanske? Då har jag gått halva vägen ;)

Berätta för mig. Vad ger Ni för mjölk till era barn???

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar