fredag 12 oktober 2012

Kvarteret "Goda Grannar"

Jag tänkte att jag skulle försöka måla upp en bild av vår gata där vi bor. Vi har ju inte bott här i vårt hus så länge. Men de flesta av våra grannar har bott här sen husen byggdes någon gång på dinosauriernas tid.
Detta gör att de har stenkoll på varandra. Den-känner-den-som-känner-den-som-är-kusin-med-den-som-har-en-mormor-som-bor-där-vars-barnbarns-barn-en-gång-bodde-lite-längre-ner-på-gatan-i-huset-där-kvinnan-som-blev-änka-för-ett-par-år-sen-bor-nu...osv osv osv...

Vi har en granne som klipper sin gräsmatta 4ggr/vecka. Ligger ständigt på alla 4 och kollar in att alla grässtrån ligger åt samma håll. Klipper sina enorma buskar med sekatör - så den ska bli perfekt. Använder ett vasst redskap längst gräsets kanter som vätter mot gatan och gångplattorna - för att få kanten EXAKT rak. Och på vintern skottar han varje dag vare sig det har snöat eller inte.

En anna granne spelar 90-talets hetaste technolåtar för hela kvarteret - med X-tra BAS påslagen så ingen missar RIFFEN.

En tredje har ständigt hjälp i sin trädgård - året om - av icke svensktalande trädgårdsarbetare. Personerna pratar på sitt språk och förstår inte ett ord svenska medan grannen pratar på och förklarar på svenska vad som ska göras.

Och så har vi familjen Taikon. Vi alltså. Bryr oss inte ett skit i utsidan - i jämförelse med våra grannar. Klipper gräset var 14 dag - om vi kommer ihåg. Buskar, land och rabatter = röjsågen. På vintern skottar vi när vi inte får upp dörren längre.
Nej, istället ställer vi till det så eländigt att den mest avancerade hjälporganisationen inom privata husägare tvingas rycka ut. Evakuerar familjen Taikon och spärrar av huset under 7 dagar för återgärder. Underbart!

Ni FÖRSTÅR vad våra grannar måste ha pratat längst gatan när vi inte var här. Ryktet har spridits att folk tog sig en extra sväng förbi vårt hus när det var dags att kissa lilla hunden. Och var hunden för snabb att kissa fick den minsann kissa ett par gånger extra under den nu lite längre kisspromenaden.

Men framför allt så handlar det hela om att det är någon form av "tävlan" mellan vad och hur man har det att se ut på sin framsida av huset. Haha! Då är det viktigt att poängtera att vi INTE deltar i denna interna tävling. Eller...vi ligger i alla fall sist i så fall.
Men vi har koll på varandra allihop. Oj oj va koll vi har!

Så, idag när jag var ute och försökte göra ett seriöst ryck för att fixa till vår entré så kände jag inte bara, jag VISSTE, att jag var iaktagen. OJ, så spännande det är att se någon pyssla med något som jag inte riktigt till en början vet vad det är...
Som av en händelse råkade vår fina granne som klipper sin gräsmatta 4ggr/veckan komma ut precis när jag blivit klar och gått in. Så oskyldigt det bara kunde bli fanns något viktigt i bilen som bara MÅSTE hämtas in. Med ACK så synd att "det" inte hittades. Men några snabba blickar mot min entré hanns med i alla fall. Skam vore ju annars ;)

Lite senare på eftermiddagen står jag i köket när grannen kommer hem. Nu tillsammans med sin partner. Lite smidigt och nästintill osynligt (endast hela gatan som ser) nickar man mot vår entré var på den anre stannar upp och ställer sig och tittar. Glor, skulle jag också kunna skriva. Haha!
Jag står nu gömd bakom min gardin och ser spektaklet med inlevelse. Endast popcorn som saknas.

De båda börjar gå mot sin dörr men har inte riktigt tittat sig mätta ännu så en liten paus till tar de för att titta, samtala och resonera kring det fantastiska som hänt vår postadress.

Är det inte underbart så säg!!!!

Nu vill jag poängtera att detta inte är någon negativt gällande våra grannar. Vi supergillar dem verkligen. Men det hela är väldigt underhållande tycker vi. Tycker familjen Taikon. Vi som klipper gräsmattan var 14 dag - om vi kommer ihåg.

/Mama, undrar om det ser lika ut på alla bostadsområden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar