tisdag 23 oktober 2012

Oförskämt

Här kommer ett lätta-på-irritations-trycket inlägg.

Vissa saker som händer kan reta mig till tänderna. Tänkte att det skulle bli en upprepande punkt här. För jag är inte sämre än att jag kan ändra mig. Så nu vill jag ha lite åsikter om jag har rätt till irritationen eller inte.

Jag hade varit och tränat och skulle in på ICA och köpa hallon med mig hem. Jag pratade med min pappa i telefonen när jag närmade mig kassan. Men förklarade att jag skulle betala och då vill inte JAG vara oförskämd att prata i telefonen. Vi avslutade.

(jag har jobbat på hotell som receptionist för många år sedan. Minns så väl hur illa jag tyckte det var att checka in gäster som pratade i telefon samtidigt. Man har liksom ingen aning om vem de pratar med tillslut) Sidospår.

Väl framme i kassan finns ingen personal. Jag går mellan kassorna för att sist hitta en utan "NÄSTA KASSA TACK" skylt på sig.
Jag ser att den unga tjejen borta vid postombudsdisken ser mig. Hon står och skrattar tillsammans med i kille lika ung som hon.
Efter kanske ett par minuter börjar hon saktfärdigt gå mot min kassa där jag står med mina, nu något tinade, hallon. Tätt bakom henne kommer killen. De pratar och fnittrar fortfarande. Ni vet fnitter, inte skratt. Något som också kan reta mig.

Det dröjer innan hon ens hälsar och möter min blick (då hon har full fokus på sin kompis) Han står nu tätt bakom henne och fortsätter sin historia. Viskande och fnittrande scannar hon mina hallon och meddelar en kostnad på 22 kr. OBS! Jag är riktigt irriterad nu och känner mig inte alls prioriterad som kund.
Jag betalar med kort. Hon fnittrar. Han fnittrar. Jag fnittrar inte.

- Kvittot? ler hon mot mig.

- Det får du behålla. Skriv ner den oslagbara historien på den som du nyss fick höra. Arkivera den sen.

Jag tog mina hallon och stormade ut ur den jävla butiken som höll på att bli min död.

Summa summarum.
Överreagerade jag? Vad hade ni gjort? Är de båda kanske för unga för att jobba med service? Krävs därför en större förståelse från mig?

Jag önskar jag kunde vara mer saklig och säga vad jag tyckte om situationen på en gång. In there face. Men istället samlar jag på mig och exploderar.

Jaha. Analys tack!

/Mama, tar sig morgonens första kaffe

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar